גיליתם נזילה מהשכן? כך תפעלו

אם זיהיתם דליפה מהתקרה, רטיבות ואפילו עובש, כנראה שמקור הבעיה נובע מהשכן וכעת אין מנוס מלדפוק אצלו בדלת ולבשר שעליו לתקן את הליקוי. איך מאתרים במדויק את הבעיה, מי מתקן את זה והאם בכלל צריך לפנות לשכן? לפניכם מדריך הפעולות המלאה במקרה של נזילה מהשכן למעלה:

למה יש לי נזילה בבית?

עולם הנזילות נחלק לשניים – בעיות שמקורן במערכת האינסטלציה ובעיות שמקורן במערכת האיטום. אלו שמגיעות בחורף ובעיקר בגשמים הראשונים, מצביעות כמעט תמיד על בעיה באיטום הבית. בעיה זו מאפיינת חדירת מים מתוך הגג או המרפסת של השכנים למעלה, שככל הנראה לא עברו איטום מקצועי או חידוש האיטום ובדיקת נזילות בשנה-שנתיים האחרונות. נזילות שמקורן במערכת האינסטלציה עשויות להתרחש ללא כל קשר לגשמים אלא מדליפה באחד מצינורות הבית שלנו, או אלו של השכנים. פעמים רבות בכלל מדובר בצינור משותף כמו צנרת הדלוחין. 

כיוון הנזילה ומה עושים איתה

אם יתגלה שהנזילה היא לרוחב הדירה, מדובר בצינורות ששייכים לבעלי הדירה ולפיכך הם יהיו באחריות הבלעדית והמלאה של בעלי הבית. צינורות לאורך הדירה, הן כבר סיפור אחר. כאן מדובר בצנרת המשותפת ששייכת לכל הדיירים, מה שמצביע על וועד הבית כגורם המטפל באחזקה והתיקונים שלה. אם אתם אמורים לפנות לוועד הבית, עשו זאת גם בכתב כדי שתהיה לכם ראיה לכך שפניתם בבקשה לתקן את הבעיה ולמנוע מצבים של הכחשה או עיכוב בהזמנת התיקון. בנוסף, יידעו את וועד הבית שאם התיקונים לא יבוצעו ויאלצו אתכם להזמין תיקון אישי, יתרחש קיזוז מתשלום הוועד. 

כל הבעיות והנזקים כתוצאה מנזילה בבית

כל אחת מהאפשרויות הללו, בין אם מקורה של נזילה מהשכן, מהדירה שלכם או מהצנרת המשותפת של הבניין, היא צרה צרורה לקירות ביתכם. רטיבות שנותרת לאורך זמן בתוך יסודות המבנה מייצרת עובשים ופטריות תוך זמן קצר למדי, מה שמזמן אל תוך ביתכם שלל חיידקים, מזהמים, בקטריות וגם חרקים שמתפתחים בסביבה לחה כמו תולעים, יתושים וזבובים. הרטיבות גורמת למפגע בריאותי וסביבתי קשה, כאשר בשלבים הראשונים תיתכן הופעת נזלת ואלרגיות. מאוחר יותר הבעיה תיצור כבר קושי נשימתי מוגבר וגם ריח חריף מאוד של טחב ועובש בתוך הבית. בנוסף, רטיבות שאיננה מטופלת גורמת לנזקים אסתטיים חמורים, מקילוף של הצבע והתפוררות הטיח ועד חבלה במוצרי חשמל בשל המגע במים, לרבות סכנות חיים כמו התחשמלות. 

נזילה מהשכן שמסרב לתקן את הבעיה

אם יש לכם שכן בעייתי או וועד בית שמסרבים לתקן את הבעיה בטענה שמקורה בדירה שלכם, או פשוט לא אכפתיים ונמנעים מתיקון הבעיה, עליכם לפנות אל הגוף שמפקח על בתי הדיור המשותפים באזור מגוריכם. תוכלו לעשות זאת דרך הרשת ולברר מי הסמכות באזור המוניציפלי לדיונים בנושאי ליקויים שאינם מטופלים, סכסוכי שכנים ועוד. הסמכות הזו תהיה רשאית לפעול ברמת הסמכות השיפוטית של בתי משפט שלום בתביעות אזרחיות. 

כך תפעלו במצב של סכסוך לגבי תיקון הנזילה

כדי לפתור נזילה מהשכן או צנרת הבניין, עליכם להגיש תביעה מסודרת שבה מצוינים כתובת המגורים ומספר הדירות הרלוונטיות, פרטיכם האישיים, פרטי הגורם שמלינים עליו (השכן או יו"ר וועד הבית), מועד גילוי הנזילה, מועדי הפניות לשכנים או לוועד הבית, פירוט כל הנזקים שנגרמו בדירה ורצוי לצרף לכך את התיעוד בכתב וגם תמונות. 

דבר נוסף שייעל מאוד את המענה הוא פנייה לקבלן איטום או אינסטלציה שיאבחן את הליקוי ויצביע על הדרכים לטפל בו והעלויות, מה שיעלה לכם בתשלום עבור ביקור הבית אך יחסוך כמובן את התיקון שתצטרכו להוציא מכסכם שלא בצדק. אם כבר נגרם נזק לרכושכם ותידרשו בהמשך לתבוע פיצויים מחברת הביטוח בעקבות נזק לתכולה ולרכוש, מומלץ לצרף גם חוות דעת של שמאי רכוש מומחה. 

התהליך בפנייה יחסית מהיר, אבל מרגע שהתביעה הוגשה הנתבעים מקבלים 30 ימים להגיש כתב הגנה שבו הם זכאים לפרט את הגרסה שלהם לאירועים ולצרף מטעמם גם כן חוות דעת, אם יוכלו לספק אותה. לאחר מכן קובעים דיון במעמד שני הצדדים, כאשר המפקחת היא זו שתכריע, או תמנה מומחה שלישי ואובייקטיבי שיקבע לעניין.

צוות האתר

צוות האתר

צוות חשמליקו, המומחים בעולמות הבנייה והתעשייה, כאן עבורכם, אלו שרוצים לבנות ולהכיר את עולם התעשייה הישראלי.

מי אלו חשמליקו

צוות האתר של חשמליקו מתוך פורטל הכתבות הגדול של IB2B (פורטל העסקים הקטנים) המעלים כתבות ומאמרים בנושא שיפוצים ו-DIY למען העסקים הקטנים ואלו שרוצים להיכנס לתחומי התעשייה והעשייה בישראל.

כתבות אחרונות

סרטון DIY מומלץ לשבוע