הכל על שופל

השופל, שמכונה גם "מחפרון", הוא כלי עבודה הנדסי כבד מאד, אותו נראה בלא מעט אתרי בנייה, קטנים וגדולים כאלה. בחלקו הקדמי יש כמעין יעה ובחלקו האחורי מחפר. לאורך השנים, מאז שהומצא השופל, בשנת 1953, עבר כלי זה לא מעט תהפוכות ושדרוגים, אך עדיין שמר על צורתו הכללית ועל חשיבותו ככלי ציוד מכני וגם הנדסי.

איפה נראה בדרך כלל שופלים

את השופלים נראה, כאמור, באתרי בנייה רבים והוא נפוץ גם כחלק מתחזוקה שוטפת של כבישים ובמסגרת מיזמים הנדסיים מכל מיני סוגים. שופל משמש לצרכי בנייה, אפשר בעזרתו לבצע הריסות בסדרי גודל קטנים יחסית, אפשר בעזרת השופל לשנע חומרי בנייה ממקום למקום, לבצע חפירות של חורים, לסלול מדרכות וגם דרכים, לסתום חורים, לשבור אספלט, לחפור צנרת ועוד ועוד. מדובר בכלי עבודה פופולארי וגם יעיל מאד והעובדה שהוא קומפקטי באופן יחסי בהשוואה לכלים מכנים אחרים, כמו מחפרים או דחפורים, הופכת אותו לפתרון מצוין באתרים שונים.

מהו שופל

כשמדברים על השופל מתכוונים כאמור למחפרון, במילים אחרות, בעל מידות קטנות יחסית. השופל נע באמצעות גלגלים המכוסים בצמיגים, והוא יכול לעשות זאת במהירות של 40 קמ"ש למרחקים קטנים וגם ארוכים. בגלל המשקל והגודל שלו הוא איננו גורם לנזק על אותו הכביש שעליו נוסעים אתו ולכן יכול לספק מענה מצוין גם באזורים עירוניים מיושבים. המצאתו של השופל התבססה על הטרקטור החקלאי, ותוספת של יעה קדמי בחזית וגם מחפר מאחור, היא זו שהפכה אותו לשופל המוכר לנו כיום.

ממה הוא מורכב ולמה הוא משמש

השופל מורכב משלושה חלקים: החלק הראשי שלו הוא הטרקטור, שבו יושב הנהג והוא כולל גם את המנוע ואת הגלגלים, ועל הטרקטור עצמו מותקנים כלי העבודה של השופל, שהם היעה הקדמי והמחפור האחורי. היעה הקדמי הוא כמעין כף עמוקה, בעזרתה אפשר לבצע עבודות עפר, להטעין חצץ או חול למשאיות ועוד. על היעה הקדמי שולטים באמצעות ארבע זרועות הידראוליות שנמצאות בתא הנהג. המחפר האחורי הוא זרוע הכוללת יעה אחורי. בעזרת הזרוע הזו אפשר לבצע עבודות חפירה קטנות יחסית וכן לבצע הכנות של תשתיות חשמל, מים וביוב.

מה ההבדל בין שופל לבאגר

שלא כמו השופל, הבאגר הוא מאסיבי וגם גדול יותר. יחד עם זאת, הוא דומה לשופל במידה מסוימת, שכן יש לו זרוע חפירה בעזרתה הוא מסוגל לבצע פעולות שונות. גם בזרוע הזו אפשר לשלוט באמצעות בוכנות הידראוליות, המאפשרות דיוק מרבי בכל עבודה. הבאגר, שמכונה "מחפר" (בניגוד לשופל שמכונה "מחפרון", מה שמעיד על הבדלי הגודל ביניהם), נפוץ בעיקר בעבודות חפירה מסוגים שונים, הכוללות בורות גדולים בשטחים עירוניים. לצורך ביצוע עבודות חפירה קטנות משתמשים בשופל עצמו, אז אפשר לנצל את כלל היתרונות שבו.

מותגים שונים

כיום, ניתן למצוא בארץ מותגים שונים של השופל, הנבדלים אלה מאלה באיכות שלהם ביכולת ההעמסה שלהם. שלושת המותגים המובילים בארץ הם וולו, JCB וקטרפילר, הידוע, בהתאם לגרף המכירות שלו בשלוש השנים האחרונות, כמוביל בשוק. מותג זה אהוב בקרב העוסקים בתחום והוא לוקח, בהשוואה למותגים אחרים, את כל השימוש בשופל כמה צעדים קדימה!

צוות האתר

צוות האתר

צוות חשמליקו, המומחים בעולמות הבנייה והתעשייה, כאן עבורכם, אלו שרוצים לבנות ולהכיר את עולם התעשייה הישראלי.

מי אלו חשמליקו

צוות האתר של חשמליקו מתוך פורטל הכתבות הגדול של IB2B (פורטל העסקים הקטנים) המעלים כתבות ומאמרים בנושא שיפוצים ו-DIY למען העסקים הקטנים ואלו שרוצים להיכנס לתחומי התעשייה והעשייה בישראל.

כתבות אחרונות

סרטון DIY מומלץ לשבוע